Direktlänk till inlägg 16 december 2013

Dubai resan!! ( eller okej då.. förenta arabemiraten resan!! )

Av ongestbloggen - 16 december 2013 14:38

Hemma i kalla Sverige igen! Tänkte försöka sammanfatta resan så gott det går...

Det har verkligen varit mitt livs resa! Helt otroligt ställe, jag har verkligen fått ett nytt perspektiv på saker och ting..

Torsdag 5/12

Kl 5 så åkte vi till Arlanda med pappa. Va verkligen jätte trött för jag hade dygnat innan eftersom jag ville se till att kunna sova på planet ( vilket jag ändå inte kunde sen..)

Tog lite mer än 7h att flyga dit, och sen 3h till hotellet i Ras al kaimah. Vi bodde på ett Hilton hotell och hade varsinn dubbelsäng, vilket kändes super lyxigt jämfört med min 90 säng här hemma  .

När vi va framme så va klockan typ 21 deras tid (svensk tid +3h ). Både jag och mamma va helt slut, men vi va ändå tvungna att ta våra obligatoriska små champangeflaskor för att fira att vi va framme! ( vilket vi alltid gör när vi reser hihi). Kan ju säga att vi blev lite flummiga direkt efter den långa resan hahah...

Fredag 6/12

På morgonen var vi på välkomsmöte och promenerade runt på hotellområdet. Vi gick till en mataffär i närheten som hette Spinneys och köpte lite mat och sånt.

Det är helt omöjligt att promenera runt om i Ras al kaimah eftersom det finns knappt nå trottoarer! Bara motorvägar överallt, så enda sättet att ta sig fram var med taxi. Taximetern börjar på 2AED (dirham), som motsvarar 4kr. Så det var superbilligt att åka taxi där, tror vi la sammanlagt runt 90:- under veckan. Med tanke på dom långa sträckorna vi åkte så hade vi lätt lagt över 1500:- om vi hade åkt här i Sverige.

Efter vi hade vart i mataffären så gick vi och la oss vid poolen. Vi va helt slut denna dag också för vi hade typ jetlag. Det blev ju en omställning med tiden o det tar på att flyga...

Lördag 7/12

Dubai-utflykt! Vi blev upphämtade med buss kl 9, och åkte 3h till Dubai. Första stoppet var på guld- och krydd marknaden. Guldaffärer överallt och alla försökte få in oss. Det ska ju vara jätte billigt där men då krävs det att man prutar. Det var himla varmt denna dag så vi orkade bara gå o titta i skyltfönsterna.

I ett av kryddstånden fick vi smaka på kamelmjölkschoklad! Såg ut som turkosa stenar, som var stenhårda också. Det var gott faktiskt, smakade som nonstop typ.

Sedan så fick vi se världens största guldring med en diameter på 70cm, som är med i Guiness world record.

Att folket i Dubai har storhetsvansinne kan man lugnt säga!

Efter det åkte vi vidare och gjorde ett foto stopp vid världens enda 7-stjärninga hotell som ska föreställa ett vindsegel.

Nästa foto stopp va hotellet Antarktis. Inuti har dem världens största akvarium, och om man drar upp gardinerna för fönstret så ser man fiskar simma förbi.

Utan för hotellet låg en strand, och i fjärran såg man "The world" vilket är världens första konstgjorda ö. Den är formad som en palm, och ska symbolisera världsdelarna och alla länder. Bill Gats har investerat och köpt England, och Brad och Angelina har köpt Indonesien. Tufft va!

Sedan åkte vi vidare till Dubai marina, där vi åkte ut på en båttur och såg alla skyskrapor. Sen åt vi lunch där och såg en flyguppvisning. Enligt reseguiden så händer det väldigt sällan, så vi hade extrem tur som fick se det just när vi var där.

Efter flyguppvisningen var det dags att fara till Dubai Mall, en galleria på 1200st butiker. Det är världens 7de största köpcenter.

Först fick vi gå i deras vattenzoo dom hade mitt i gallerian och kollade på fiskarna, och sedan hade vi en timme själva att gå runt. Jag och mamma sprang till victoria secret, men det var samma priser som i Sverige. Men jag handlade lite ändå hihi.

En timme går fort så vi hade himla bråttom genom centrumet, men det var ändå mest bara märkesbutiker så som gucci, louis vuitton, gant, prada osv.

När den timmen hade gått var det dags för en fontänshow, vilket som var väldigt mäktigt att se!

Sen så vare dags att samlas igen och fara till en annan hamn då vi skulle äta middag på en båt, där det även var uppvisning med en traditionell arabisk dans.

När vi kom tillbaka till hamnen så vare dags att åka hem efter en heldag. Vi var framme efter midnatt på hotellet med massor av nya intryck. Det var en helt otrolig dag som jag sent kommer glömma!!

Nääää nu orkar jag inte skriva mer, får fortsätta nån annan dag!